dimecres, 25 de juny del 2008

OBJECTIUS LLENGÜES ESTRANGERES

La matèria de llengües estrangeres del batxillerat té com a finalitat el desenvolupament de les capacitats següents:

1. Valorar les llengües estrangeres com a mitjans per comunicar, com a eines
d’aprenentatge, tant per accedir a altres coneixements i informació, com per
transformar-los o crear-ne de nous i com a instrument que obre possibilitats
d’accés al lleure i al plaer estètic.

2. Participar en converses cara a cara, telefòniques o electròniques amb parlants
nadius i no nadius sobre temes relatius a l’entorn on es mou l’aprenent, com ara
els estudis, el lleure, el dia a dia o els temes d’actualitat, i fer front a la major part de situacions lingüístiques que poden aparèixer en el moment que la llengua objecte d’aprenentatge esdevé la principal llengua de comunicació (viatges, intercanvis …).

3. Produir un discurs eficaç, senzill i coherent sobre temes que són familiars o
d’interès personal i descriure fets i experiències, somnis, esperances i ambicions, i aportar raons i explicacions de les opinions i projectes de manera breu i entenedora.

4. Comprendre les idees principals d’informació oral i escrita clara sobre temes
relatius a l’entorn on es mou l’aprenent: els estudis, el lleure, el dia a dia, i de
temes d’actualitat.

5. Comprendre globalment i gaudir d’obres completes originals rellevants per als
aprenents, com ara contes o novel·les breus, pel·lícules, documentals, còmics,
cançons, produccions digitals, etc., fent servir, si s’escau, diferents tipus de
suport (diccionaris, glossaris, subtítols…).

6. Desenvolupar una actitud de reflexió sobre la llengua en la comunicació amb la finalitat de millorar les produccions pròpies i comprendre les dels altres, mostrant una capacitat de raonament pròpia i esperit crític.

7. Prendre consciència del propi procés d’aprenentatge, de les estratègies per
aprendre i dels recursos a l’abast, i desenvolupar un grau d’autonomia suficient
que al final de l’escolaritat permeti prosseguir l’aprenentatge de les llengües
estrangeres ensenyades al centre, i iniciar-se en l’aprenentatge d’altres llengües.

8. Valorar críticament diferents expressions culturals i artístiques lligades a la
realitat lingüística i social de les comunitats que parlen la llengua estrangera, per tal d’aconseguir una millor comprensió de cultures distintes a la pròpia, i una millor comunicació amb els seus parlants, comprenent alhora el valor relatiu de les convencions socioculturals.

9. Conèixer i valorar la riquesa de la realitat multilingüe i pluricultural del món actual. Prendre consciència de les varietats d’ús de la llengua meta com a llengua primera, segona o llengua de comunicació internacional en diferents zones geogràfiques del món, i en diferents àmbits d’ús: comerç, ciència, lleure,
relacions personals, etc.

10. Acceptar com a part ineludible de l’aprenentatge l’ansietat produïda quan es
troben entrebancs en la comunicació en llengua estrangera. Desenvolupar
estratègies per superar la inseguretat d’un mateix o mateixa, i sensibilitat envers les dificultats dels parlants al·lòctons quan parlen la pròpia llengua.